26Apr
2014
0

Kujutlusmatk „Meelte ristumine“

Vanuseaste: kõigile.
Vahendid: toolid/matid/padjad (et oleks mugav), tehnika muusika mängimiseks ja eelnevalt välja valitud muusikapala (nt. „Kevad“ Vivaldi „Neljast aastaajast“), paber, guašid/akvarellid värvipliiatsid/õlipastellid/kriidid.
Ülesanne: Lasta õpilastel istuda või lamada mugavalt nii, et nad suudaksid selles asendis mõnda aega püsida. Õpetaja viib läbi juhendatud kujutlusmatka. Taustaks mängib muusika.

Kujutlusmatka tekst võib olla järgnev: „„Sule silmad ja keskendu oma hingamisele. Hinga sügavalt sisse ja välja… sisse ja välja. Su keha lõdvestub üha enam. Kohe kuuled muusikat, mida tajud oma südamega, hinga muusikat läbi südame… Tunneta muusikat oma varvastega, hinga muusikat läbi varvaste… Nüüd tunneta muusikat oma sõrmedega… Taju muusikat oma silmadega, ninaga ja suuga (üks minut pausi). Nüüd taju muusika maitset, muusika tantsib pehmelt ja õrnalt su keelel. Nuusuta muusikat, ja su ette ilmuvad imeilusad värvid ja pildid muusikast (paus).Nüüd sõida suuskadega pikast lumisest nõlvast alla muusika juurde, ja sa kuuled lume helinat (paus). Kujuta endale ette, et tantsid sinise sameti helina juurde ja on tunda jääkuubiku lõhna. Maitse karikakart ja vaata liivapaberi karedat pealispinda. Sa liigud graatsiliselt läbi võdiseva pudingu ja jooksed varbaotstel läbi mee. Sa kuuled kleepuvat meetükikest ja maitsed tuuba kõige madalamat heli. Tajud laste naeru ja kuuled kassikarva puudutust. Sa maitsed seda, mis sulle kõige rohkem rõõmu valmistab ja veedad ühe minuti, võtad aega nii palju kui vajad, et nuusutada elamuse pilte, maitsta, kuulata, liigutada ja näha neid, mis kõige enam meeldisid. (Vaikus, aeg fantaasiatele 3-4 minutit). Nüüd on aeg pöörduda tagasi täielikku teadvusel olekusse. Kuni mina loen kümneni, tuleb sinu keha täielikult teadvusele. Kui ma jõuan kuueni, loed kõva häälega kaasa. Ava siis oma silmad ja ole täiesti virge ja lõõgastunud. Su meeled on avardunud. Üks… kaks… kolm… neli… viis… kuus… seitse… kaheksa… üheksa… kümme.“

Lõpetuseks maalivad/joonistavad õpilased pildi oma kogemusest. Kui pildid on valmis, siis võiks istuda ringi ning rääkida nii oma pildist kui ka kujutlusmatka kogemusest.