LoovHA Suvekool – päev noorte hariduseksperimendis:

„Vahe-aasta pilootprojekt  eesti noortele“

 

MTÜ LoovHA korraldas

5.-18. juulini Hariduseksperimendi II

„Vahe-aasta pilootprojekt noortele“ Järvamaal,

Villevere Koolimajas (http://loovharidus.ee/projektid-ja-tegevused/).

Suvekool oli korraldatud eksperimendi ühe osana ja toimus 16. juulil.

Vahe-aasta  on noorele inimesele võimalus  võtta aastaks nn „aeg maha“ põhikooli / gümnaasiumi  / kõrgkooli vahel, et mõista mida ma tõeliselt tahan õppida, millisele ELU KUTSELE pühenduda (http://loovharidus.ee/villevere-hariduseksperiment/).

Osalema olid oodatud nii õpetajad, kui ka lapsevanemad, noored, haridus huvilised.

Kutsusime  kaasa mõtlema vahe-aasta vajalikkuse, noorte elueesmärkide mõistmise toetamise üle. Kuidas meie, täiskasvanud, saaksime siin omavahelises koostöös noori aidata?  Kuulasime noori ja töötasime koos noortega töötoas.

Suvekooli läbiviijad olid: MTÜ LoovHA liikmed – Kerttu Soans, Triin Tarn, Eda Heinla ja Helen Kaasik ja  Lastevanemate Liidu juhataja Aivar Haller.

Kokkuvõte 16.07-ndal toimunud LoovHA Suvekoolist – päev noorte hariduseksperimendis: „Vahe-aasta pilootprojekt  eesti noortele“

Külaliste kogunemise ajal toimus noortel eelmise päeva tagasiside ring. Jutusau käis käest kätte ja nii said kõik väljendada oma emotsioone ja arvamusi seoses eelmise päeva teemadega. Kui jäi midagi hingele kripeldama, välja ütlemata või sündis mõni idee, mida vaja käsitleda täna, siis ka selle väljaütlemiseks oli õige aeg ja koht.

Saabunud külalised liitusid vaikselt grupiga ja nii kujunes sellest ka omavahel tuttavaks saamise ring.

Järgnes juba mõnusas familiaarses õhkkonnas hommikukohv küpsistega, taustaks meie endi pillimeeste kaunid helid.  Aitäh meie noortele muusikutele – Meerile (külalistele tagasihoidlikult viiulit mängimas ülakorrusel) ja Tõnisele (torupill) ning meie külalisele Ave Sinikale (lõõts), kelle lõõts Tõnise torupilliga nii hästi kokku kõlas!

Läksime asja juurde – noored esitlesid nädala jooksul sündinud “Looviku” ideelist nägemust. Loovik – Loova individuaalse kujunemise linnak, milles noored, kes vajavad vaba aastat, osalevad, et leida läbi mentorluse vastutuse ja iseenda.

Loe noorte poolt esitatud vahe-aasta vajaduste ja eesmärkide kokkuvõtet siit.

Sõna sai meie külaline Marta Lotta Kukk – noor, kes töötas vabatahtlikuna Pariisi Demokraatliku kooli juures. Saime kuulda sellisest toimivast koolisüsteemist nagu demokraatlik kool ja tema töökogemusest demokraatlikus koolis Pariisis – Sudbury koolis.

Marta rääkis: “Otsustasin minna vabatahtlikuks Pariisi Sudbury kooli, kõige radikaalselt vabamasse demokraatlikusse kooli. See aastane kogemus andis mulle rohkem kui ainult hariduslik inspiratsioon – tänu nende noortega töötamisele mõistsin, kui täiskasvanute poolt suunatud on noored koolis ning kui palju võib nende areng selle all kannatada (näiteks loovus ja suhtlemisoskus). Ja kuigi see lähenemine tundub paljudele väga ekstreemsena, arvan, et ka koolilapsel on õigus olla vaba ja vastutav inimene”. Demokraatliku kooli kohta on eesti keelde tõlgitud Peter Gray raamat “Vabadus õppida“. Ostusoovist teada anda e-posti aadressile kogukond.punt@gmail.com

Marta kutsub üritusele “Demokraatlik haridus Eestis?”, mis toimub 21.09-ndal Tallinna restoranis Lendav Taldrik.  Marta: “Kutsume teid osalema arutelus koolidemokraatiast laste potentsiaali ja ainulaadsuse arendamise eesmärgil. Mis on demokraatlik haridus? Räägime põhitõdedest ning jagame oma isiklikku kogemust selliste koolidega koostöö tegemisest. Vaba koolisüsteem põhineb õppimisel ja “unustamisel”, mõjuvõimu suurendamisel ja vähendamisel. Kohtumise peamiseks eesmärgiks on end kurssi viia üksteise kogemuste ja ootustega, millest lähtudes saaks hakata looma ühistel huvidel põhinevat kogukonda. See võiks keskenduda iseseisva õppimise, noorte osaluse ja sobiva õpikeskkonna tagamisele, et soodustada laste-noorte uudishimu, loovuse, sotsiaalne intelligentsus ja emotsionaalne heaolu”. 

Ürituse lehekülg Facebookis: https://www.facebook.com/events/263266104514251/

Pärast kosutavat lõunat saime kõik aktiivselt kaasa lüüa grupitöös mõttetreeningu meetodil “Loov ja usalduslik koostöö õpilase ja õpetaja vahel”, mida vedas Kerttu Soans (kirjanik, ajutreener, MTÜ LoovHA juhatuse liige).

Kerttu töötoa kirjeldus:

Kerttu töötuba oli keskendunud kujutluspildi ja kehaankru loomisele. Kujutlusvõime kui üks meie maagilisemaid võimeid vajab heas töökorras olemiseks samasugust treeningut nagu iga teinegi anne. Saime teada ja kogeda, kuidas kasutada unistamist nii, et see oleks teadlikult fokusseeritud ja töötaks meie heaks. Kuulsime kehaankru fenomenist ja kogesime, kuidas kehasse talletunud programme teadlikult kasutades saab hetkega muuta oma meeleolu. Näiteks: kui tavaliselt tuleb meie näole naeratus siis, kui meie „sees” on selleks põhjus, siis vastupidi – lihtsalt niisama naeratades võime kogeda ehk üles ärata põhjusi naeratamiseks, mis on meie „sees” uinunud olekus. Seda teades saame kehaankruid endale ise luua, korrates ühe valitud tunde tundmisel üht ja seda sama liigutust. Näiteks võime enesekindluse siduda kahe näpu kokku pigistamisega või rahulikkuse kõrva näpistamisega. Vaja läheb ainult piisavalt palju kordusi, et alateadvusse tekiks programm, mis hiljem juba automaatselt meie näpupigistuse või kõrvapuudutuse peale tööle hakkab.
……………………..
Kujutluspildi töötuba algas klassikalise lõdvestusharjutusega, mis sai eelmise aasta hariduseksperimendil nimeks „Usalduse järvekesed”. Siis pidime kõik mõtisklema küsimuse üle „Millega olen mina teistele eeskujuks?” Edasi kirjeldas Kerttu lihtsate jooniste abil meie tegude materialiseerumise teekonda, kus nägime, et headest ideedest on üksi vähe, kui „programmid” alateadvuses neid boikoteerivad. Püüdsime kujutlusvõime abil ja meditatiivses seisundis silmad kinni „näha” ennast aasta pärast ning kirjeldada seda „nägemust” oma partnerile, keda Kerttu nimetas Universumi sekretäriks. Sekretär kirjutas meie kujutluspildi üles ja nii saime kõik paberile fikseeritud unistuse iseendast aasta pärast. Eks järgmisel aastal Villeveres saab näha, kas oleme liikunud oma unistuse suunas või on see vahepeal muutunud!
……………………………….
Grupitöös paluti täiskasvanutel panna kirja, mida nad arvavad, et noored vajavad ja noortel panna kirja, et mida noored ise tahavad. Esitluses selgus, et ettekujutused soovidest ja soovid ise langevad peaaegu kõiges kokku. Õhku jäigi küsimus, et kui see sõnades nii hästi kokku klapib, miks siis elus on ikkagi palju vastuolusid? Jõudsime järeldusele, et kuigi me räägime ühtedest ja nendest samadest väärtustest ei tarvitse me sugugi alati olla ühel nõul selles, kuidas need väärtused peaksid praktikas väljenduma.
………………………….
Töötoa lõpuks tegime jälle ühe paarisharjutuse, mis pani proovile suutlikkuse olla avatud, siiras ja haavatav. Vastastiku istudes pidime oma partnerile paar minutit vaikides otsa vaatama ja siis, kui Kerttu meile märku andis, oma partnerilt midagi küsima. Tegime seda kaks korda läbi ja teisel korral oli juba kergem vastasistujale nii kaua järjest silma vaadata, ka muutus küsimus sügavamaks. Kerttu kinnitas, et kui seda mängu piisavalt mitu korda ühe ja sama partneriga läbi teha, muutuvadki küsimused aina ja aina sügavamaks ja lõpuks võid oma kaaslaselt kuulda vastuseid kõige olulisematele küsimustele. Nii kaugele minekuks meil seekord aega polnud, aga kes tahab, saab seda ise edaspidi proovida.

………………………….

Suvekooli päev lõppes soovijatele “padja klubis” (Villevere koolimaja laval eesriiete taga patjadel ja madratsitel) ühiselt erinevaid enesesse vaatamise- ja enesetunnetuse parktikaid tehes, et külalistele anda pisutki kogeda seda, mida noored enda jaoks olid loonud ja avastanud eksperimendi käigus.

Aitäh kõigile!

 

Suvekooli päevakava oli järgmine:

10.00 Saabumine, hommikukohv.

10:30 – 11:00 Tutvumisring, kontsert ja ühislaulimine

11:00 – 12:30 Noored esitlevad nädala jooksul koostatud vaha-aasta programmi

12:45 – 13:30 Noored räägivad vahe-aasta koolis ja demokraatlikus koolis osalemise kogemustest Taanis, Prantsusmaal, MONDO programmis

13:30 – 14:30 Lõuna

14:30 – 17:00 Grupitöö mõttetreeningu meetodil  “Loov ja usalduslik koostöö õpilase ja õpetaja vahel” (Kerttu Soans, kirjanik, ajutreener, MTÜ LoovHA juhatuse liige)

17:00 – 17:30 Kokkuvõtted