fetishroom

Autor: Sander Õispuu, SÜGi 11. klassi õpilane
Laupäev, 12. august 2017.
Ilmunud ajalehes Meie maa.FOTO: erakogu

Uskumatu, kuid lausa lummav oli teha tööd mõttekaaslastest sõpradega, kellega koos sündisid hämmastavad ideed ja lahendused igale probleemile.

Nelson Mandela on öelnud midagi väga huvitavat: “Haridus on kõige võimsam relv, millega sa saad muuta maailma.” Suuri paralleele saab tuua tänapäeva maailmaga, kus nutiajastu ja ükskõiksus takistavad ühiskonna arengut.

Osalesin 12.–18. juulil Kesk-Eestis Villevere põhikoolis aset leidnud hariduslaagris „Ideaalne kool“. Kui lühidalt eesmärgist rääkida, siis noortel oli võimalus seitsme päeva jooksul eksperimenteerida, kas kool saab olla vastupandamatult huvitav ning kõike seda läbi noorte arvamuste, ideede, katsetuste ja kogemuste. Toeks olid hariduseksperdid, kes läbi laagri tutvusid haridusalaste arusaamadega ja ootustega. Samuti analüüsisime riikliku õppekava üldosa ja arutasime hariduse üle, leides samal ajal üheskoos eeldused tuleviku kooli kujunemiseks. Soov oli selle laagri kaudu algatada laiemat avalikku arutelu, et ühiskond hakkaks tuleviku vajadustele vastava kooli poole liikuma. Laagrist valmib ka dokumentaalfilm ja võimalusel saaresari ETV-s.
Laagris osales 16 noort üle Eesti (9 neiut ja 7 noormeest) ja pean mainima, et olin väga üllatunud, kui kiiresti tekkis side üksteise vahel. Samuti oli osamäär ka kohtumisel kaks nädalat varem Tallinnas, mis oligi mõeldud üksteisega tutvumiseks.

Laager algas rongisõiduga suunal Tallinn- Ollepa. Naljakas küll öelda, kuid minu jaoks oli see uutmoodi kogemus, kuna teadagi Saaremaal ronge ei ole. Kel soovi, oli kaasa võtnud ratta, millega sai järgnevatel päevadel käia nii poes kui ka õhtuti rabajärves ujumas. Läbi laagri tegime improteatrit (soovitan väga), otsisime läbi meditatsiooni ja helirännaku seesmist mina, võtsime vastu ja kuulasime erinevaid külalisi, käisime õhtuti rabajärves ujumas ja istusime (ja laulsime) lõkke ääres. Ning päeval tegime rasket tööd analüüsides tänapäeva kooli ja alustasime ideaalse kooli koostamist. Uskumatu, kuid lausa lummav oli teha tööd mõttekaaslastest sõpradega, kellega koos sündisid hämmastavad ideed ja lahendused igale probleemile.

Leitud aspektid, mida ideaalse kooli puhul sooviksime näha:
Õpetaja – tähtsaim rollitäitja lapse arengus ja hariduse omandamisel. Ei tohi olla kõrgemal positsioonil, vaid nn ühel tasapinnal. Päris sõber sõbraga kahjuks olla ei saa, kuid midagi sellelaadset. Tähtis on, et õpetaja omaks kirge õpetamisel, on autoriteetne, kindlasti humoorikas ja oleks keegi, kes juhataks õpilast. Ütlemata ei saa jätta, et õpilane soovib tohutult, et õpetajal oleks ka hea isiklik kokkupuude õpilasega, tänu millele õpilane tunneb end märgatuna.

Õpilane – hetkel veel mõtlematu, aga koostaks ise oma õppekava – ehk õpib millest huvitub. Kool algab hiljem praegusest koolipäevast (kl 9–10 paiku), õpib asendis, kuidas tahab (püsti, istudes vms). Leiab tee, et luua austav, mõistev, ja individuaalne suhtumine õpilase ja õpetaja vahel.

Kool – klassid on väiksemad – õpetajal on mugava õpetada ja õpilastel mugavam õppida. Klassid on soojad ka talvel, maja on värviline, taimerohke ja huvitav, mille kaudu arendada oma silmaringi (nt maalid seintel). Oluline on, et leiduks lebo/puhkeruume, kus saaks aja maha võtta ja lihtsalt olla. Pakub võimalust nii õpilastel kui ka õpetajatel iseennast tundma õppida läbi meditatsiooni, hingamisharjutuste, helirännakute… Viimane on eriti tähtis, kuna laagris leiti ühemeelselt, et tänu sellele suudaks koolirahva hoida stabiilsena ka vaimsel tasandil.

Eelpool väljatoodu, nagu öeldud, on vaid väike osa tervikust, kuid täpsemalt saab lugeda leheküljelt www.loovharidus.ee, kus samuti on räägitud laagrist ja seal toimuvast. Samuti peaksid lähiajal valmima kokkuvõtted, kust saab parema ülevaate toimunud laagrist ja selle tulemustest.