Loading Sündmused

« Kõik Sündmused

  • Sündmus event on möödas

Loovuse arendamise ring III-IV kl

3. aprill 2014 @ 15:30 - 16:30

LOOVUSTUND 3. aprillil 2014
Juhendaja: Kerttu Soans
Vanem grupp (III ja IV klassid)
Sissejuhatus. Filmi vaatamine. TAGASISIDE.
Seekord toimus loovusringi tund seminariruumis, avaras saali, sest vaatasime joonisfilmi „Väike Hing ja Päike“.
See on muinasjutuline film, kus kokku on põimunud peategelaste igapäevane koolielu ja fantaasia. Tegevus toimub tavalises koolipäevas, aga konfliktide lahendust otsitakse hea-ja-halva sügavamatest põhjustest, musta-ja-valge läbipõimumistest. Ehk teisisõnu: selleks, et kogeda head, tuleb meil teada, mis on halb. Lastele sobivas vormis haarava süžeega film. Ei eelda mingit konkreetset maailmavaadet, Jumala „kuju“ filmi muinasjutulisemas osas on pigem lapse enda südamehääl. Film on inglise keeles, eestikeelsete subtiitritega.
Poisid teatasid, et jõuavad ise alt lugeda ja niisiis ma tõlget ette lugema ei hakanud. Vahepeal küll kommenteerisin, kui oli tihedamaid kohti. Filmi on näidatud mitmetes koolides ja seminaridel. Filmi kohta näeb lähemalt: http://www.lektoorium.ee/videod/item/vaeike-hing-ja-paeike
Tunni algus venis, sest kogunesime uue ruumi tõttu kauem. Poisid olid abivalmis üksteist koolimaja pealt üles leidma. Kõik jõudsid kohale. Üks poiss tuli hiljem, siis kui film juba käis, sest oli olnud võistlustel.
Tunni alguses, laste kogunemise ajal jälgisin kõrvalt nende omavahelist suhtlemist. Minu üllatuseks kasutasid nad oma mobiiltelefone (nutitelefone?) KOGU AEG. Kuigi nad samaaegselt omavahel pidevalt suhtlesid, rääkisid ka kõigest muust (näiteks spordist) ja vahepeal rääkisid ka minuga, siis telefon oli peos KOGU AEG! Ja mitte niisama – seal toimus mingi mäng (kiikasin vaadata). Toimus paralleelsuhtlemine, paralleelelu…! Kuna see ei olnud veel tund, vaid tunniks kogunemine, siis ei olnud mul põhjust neile „peale hüpata“ ja ma lihtsalt nägin, mis toimub.
See hämmastav märkamine viis mind mõttele proovida mõnes järgmises tunnis ülesandeid, kus on vaja tähelepanu jaotamist kahele võrdväärselt olulisele asjale. Tundub, et sellega ei ole poistel mingit probleemi, sest nad suutsid üheaegselt mängida telefonis (ja jälgida seda, mis seal toimub ning vahepeal seda ka kommenteerida) ja adekvaatselt suhelda verbaalselt ka muudel (lihtsamatel) teemadel.
Jah, kindlasti on telefonide asi koolides suur probleem ja õpetajad sellest ka kogu aeg räägivad. Kuid sellega seoses on lastel ka välja arenenud uutmoodi tajumehhanismid, mida eelmine põlvkond (mina) ilmselt isegi päris selgelt ei adu.
NB!
Vaatamata sellele, et püüan näha seda telefoni-asja plussmärgiliselt ei saa siiski selle massilisust ja tundidesse imbumist heaks kiita. Seni, kuni õpetamismeetodid ei arvesta alles tekkivaid muutusi uue põlvkonna suutlikkuses, ei saa õpetaja sedaviisi tunde anda, kui on vaja kogu aeg telefonidega võistelda.
Nii, et kui algab tund, siis palun endiselt telefonid ära panna. Kui lapsi oleks klassi 25 ja kõigil oleksid telefonid, siis oleks see selgelt raskem kui 5 poisiga. 😉 Aga ma usun, et õpetajad (ja ka lapsevanemad?) leiavad kõik siin oma võtteid, kuidas seda ohjata ja võiksid ju neid võtteid ka teistega jagada. Ja miks mitte ka uuel kodulehel: www.loovharidus.ee , kuhu võiks tekkida meie kõigi koostoimetamisel alajaotus: Levinud probleemide lahendamise viisid. Lahendid sünnivad tihti käigu pealt. Hea oleks need kokku koguda kõigile kasutamiseks. 🙂
Filmi arutelu. Kiusamise teema.
Filmi vaatamise ajal oli juba selgelt näha, et osa lapsi TAHTIS filmi vaadata ja süvenes sellesse. Teistel nii head kontakti ei olnud ja nad püüdsid neid, kes vaatasid, segada. Suutsin siiski distsipliini filmi vaatamise ajal hoida, mida oli ka kerge teha, sest vaadata tahtis enamus.
Film kestis 28 minutit. Film järel püüdsime poistega nähtu teemal arutleda. Küsisin nende kokkupuuteid koolikiusamisega.
Kuna tund toimus suures tühjas ruumis, siis tundsid poisid end hoopis vabamalt kui klassis ja hakkasid kiusamisest rääkima, näidates ise ette, kuidas keegi täpsemalt kiusab. See oli koomiline moment ja põhjustas pigem nalja kui võimaldas teemasse süvenemist.
Minu eesmärk leida kiusamise ilmnedes erinevaid käitumismustreid, mitte alati lihtsalt vastu lüüa, vaid näha kiusamise sügavamaid põhjuseid – see ei õnnestunud. Poisid liikusid ruumis ringi, tahtsid joosta ja kuulata tundi hiljem tulnud poisi juttu rahvastepalli võistluselt. 🙂 Püüdsin seda kõike kaasa teha ja leida võimalusi midagi teemakohast vahele „pista“.
Lootus jääb, et filmis nähtu vaikselt nirises vaatajatesse ja ehk saab mõnes teises tunnis sellele teemale korraks veel tagasi vaadata. Kui peaks vaja olema. Tuleb ka märkida, et see 5 poissi, kes loovusringis käivad, nemad ei ole ise kiusajad ja neid ka suurt ei kiusata. Nii, et teema nende seas ehk eriti kuum ei olegi.
(1 poiss lahkus tunnist 15 minutit varem, teatades, et ta peab koju minema, et tal on nii kokku lepitud.)

Detailid

Kuupäev:
3. aprill 2014
Aeg:
15:30 - 16:30
Sündmus Category:
Sündmus Tags:
, ,

Korraldaja

Ringi juhendab Kerttu Soans
Koduleht:
www.kerttusoans.eu

Toimumiskoht

Tallinna Ühisgümnaasium
Pärnu mnt. 71
Tallinn, 10134 Estonia
+ Google Map
Koduleht:
www.tyhg.edu.ee