Loading Sündmused

« Kõik Sündmused

  • Sündmus event on möödas

Loovuse arendamise ring III-IV kl

27. märts 2014 @ 15:30 - 16:30

Loovusring 27.03. 2014.
Eda Heinla
Nooremas rühmas osales 8 last ja vanemas rühmas 6 last.
Kasutasin mõlemas vanuserühmas ühesuguseid harjutusi (vaata eraldi faili), seetõttu ka ringi kirjeldus koos
nooremale ja vanemale rühmale. Valisin enamus ülesandeid kujundilise loova mõtlemise ning
kujutlusvõime arendamiseks.
Tunni algus: Lapsed tulid tundi täiesti harjunult. Istusid oma kohtadele (olevat välja kujunenud oma
koht) ja vaatasin põnevil mulle otsa. Tutvustasin tunni ülesandeid, näitasin korraks kõiki. Lisasin, et enne
iga töö esitlemist panen kõik tööd seinale välja.
Ülesanne 1. Klaus Urbani loova mõtlemise ülesanne, vorm B. Lapsed otsisid välja oma eelmise korra
tööd (vorm A) ja jätkasid teiselt poolelt. Ülesande instruktsioon: „ Kunstnik alustas pildi joonistamist, aga
jättis millegipärast päris alguses pooleli. Lõpeta pilt, võid kasutada kõiki etteantud kuute
kujundit/algusjoont. Püüa kujundid ühendada omavahel üheks pildiks. Mõtle rahulikult, ära kiirusta. Sul
on aega 10 minutit. Kui oled pildi lõpetanud, siis mõtle sellele ka huvitav pealkiri. Võite kasutada
erinevaid vilt- ja värvipliiatseid “. Kuna sellel harjutusel on hindamise juhend ja Saksamaa laste
normpunktid, siis tahan harjutust korrata kevadel viimases tunnis, et võrrelda tulemuste muutust. Aga
selle korra loovamõtlemise tulemused on Saksamaa laste normskaalaga võrreldes: meie nooremas rühmas
„oluliselt üle keskmise“ ja vanemas rühmas „ märgatavalt üle keskmise“. Mul ei ole võrdluseks teiste
eesti laste tulemusi. Korrektseks võrdluseks peaksin saama sama ülesannet teha lastega, kes ei osale meie
ringis. Parem oleks seda teha ka teises koolis, aga sama vanus. Kas teil on tuttavaid õpetajaid, kes lubaks
enda tunnist 20 min.
Ülesanne 2. Lõpeta pilt. Joonista sellel pildi toodud joontest üks pilt, nii et etteantud jooned oleksid üks
osa sinu pildist ja mõtle sellele ka huvitav pealkiri. Lapsed alustasid kiiresti joonistamist, olid väga
keskendunud. Toon näited piltide peal kirjadest: „Siniste asjade maailm“, „Must tänav“, „Siga ruumikalt“,
„Sinu uni“, Jaapani laev on ohus“, „Ralli pallid“, „Pruun koer“, „kõikide värvidemäng“, „segatuba“.
Kõik tööd on väga erinevad ja huvitavad. Kahjuks puudub mul võrdlus teiste lastega. Peaksime küsima
lapsevanematelt, kas võime skännitult (ilma nimedeta) töid tunni kirjeldusse ja kodulehele lisada. Nii
vahvad, kuidagi ei taha ainult endale hoida!
Ülesanne 3. Joonista etteantud numbritest kõikvõimalikke naljakaid asju ja tegelasi. Minu üllatuseks
ei olnud mul vaja mingit näidet ega täiendavat selgitust tuua. Lapsed hakkasid kiiresti tööle. Tuli ka väga
terane küsimus: kas kahest numbrist võib kokku joonistada ühe pildi. Loova mõtlemise testides
hinnatakse mitmete algkujundite kokkujoonistamist mõtlemise originaalsuse lisapunktidena. Näib, et
numbrite ülesanne töötab hästi, võib kasutada ka kahekohalisi numbreid. Kõik vastused olid erinevad,
vaid traktor nr.5-st kaks korda. Seega, kuigi lapsed istusid kõrvuti, ei olnud neil vajadust või aega
vaadata, mida kaaslane teeb, igaüks oli oma tööga hõivatud.
Näited, milliseid fantaseerimise võimalusi pakub nr 1: pliiats, päkapikk, proua Filifonfa, tuulelohe,
kaelkirjak, nüri nuga, vulkaan, elus lutsukomm, laev, poolkuusk,
nr. 5: helikopter, ajumasin, luik, robot, tugitool, rakett, traktor, elus võti, suitsetaja, lill Elina, draakon.
Ülesanne 4. Loo oma isiklik numbrisüsteem; mõtle välja uued numbrid. Ka see ülesannet töötas
suurepäraselt, oma sünnikuupäeva kirjutamine uutest numbritest oli noorematele ka jõukohane. Peamiselt
kujutati numbreid geomeetriliste kujunditena, märkidega, üks laps leidis igale numbrile erineva
meeloluga näopildid.
Ülesanne 5. Tagurpidi ajurünnak .
1)Vali oma lemmikese või tegevus, mis sulle väga meeldib ……………………….2) Leia selle võimalikult
palju puudusi, halbu külgi, kirjuta esimesse veergu. 3) Kasuta igat puudust oma eseme või tegevuse
edasiarendamiseks, paremaks muutmiseks. Kirjuta teise veergu. 4) Joonista pilt oma täiendatud esemest,
tegevusest.
See ülesanne ei töötanud üldse. Lastel oli väga raske ja arusaamatu leida oma lemmiktegevusele, -esemele
puudusi. Proovisin vanemas rühmas, nooremas loobusin. Näib ka, et kujunditele põhinevad joonistamise
harjutused köidavad lapsi rohkem.
Ülesanne 6. ”Vajalikud vahendid!”
Täienda pilte. Mis asi see on sinu? Lapsed leidsid etteantud kujunditele kiiresti erinevaid nimetusi, kuid
ei tahtnud neid täienda. Ilmselt olid algkujundid olid liiga lakoonilised ja väikesed, ei pakkunud
täiendamiseks põnevust. Siin tuli ka mitmeid korduvaid vastuseid. See ülesanne vajab täiendamist,
algkujundid keerulisemaks ja suuremaks.
Näiteks: vesi voolab, pannkook, must auk, värvi nõu, soevesi, pasta, šalža – ravim, pitsa, pott,
kiik, teetass, porilomp.
Ülesanne 7. „Värv – asi/ nähtus/ elusolend“
Joonista kastikestesse õpetaja poolt öeldud värvuse järgi sulle selle värvusega seostuv
asi/nähtus/elusolend jne. Ülesanne toetab ka kiiresti erinevate assotsiatsioonide loomist. Muutsin kiiresti
instruktsiooni, lastele pakkus suurt rõõmu vastastiku värve välja pakkuda, nooremas rühmas valis värvid
kõige kiirem ülesande täitja (näis, et neile meeldis üks etteantud värv iga kasti puhul. Ülesanne pakkus
palju elevust. Lapsed olid tunni lõpuks ka väsinud ja jutusumin valjenes, nooremad tahtsid liikuda.
Vaatamata kiirele tunnitempole ja õhtusele ajale olid vastused originaalsed ja huvitavad. Siin on
edasiarenduse võimalusi erinevate tajude kaudu: assotsiatsioonid lõhnade ja puutetundlikkuse kaudu.
Proovin järgmine tund.
Näiteks punane: südamed, roosa rõngas, veretilk, vihasilm, Kuradipunn, kaelaehe, lill, härra „Ei tea kes“.

Kokkuvõtteks.
Positiivne: Lapsed olid kohanenud tunni sisuga, teadmisega, et oodatud on teistmoodi, uudsed, naljakad
lahendused. Näis, et ebatavalisust ei olnud instruktsioonis vaja rõhutada. Omavahel ei räägitud eriti palju
ülesannete tegemise ajal. Vaadati huviga teiste pilte, panin kõik tööd kohe seinale. Sain hea kontakti
lastega. Olin lastega ja tehtud töödega väga rahul! Põnev kogemus.
Mida teisiti teha: lapsed vajavad liikumist, 60 min on liiga pikk aeg. Vajan väikesi liikumise harjutusi.

Detailid

Kuupäev:
27. märts 2014
Aeg:
15:30 - 16:30
Sündmus Category:
Sündmus Tags:
, ,

Korraldaja

Ringi juhendab Eda Heinla
Koduleht:
https://www.etis.ee/portaal/isikuCV.aspx?PersonVID=36991&lang=et

Toimumiskoht

Tallinna Ühisgümnaasium
Pärnu mnt. 71
Tallinn, 10134 Estonia
+ Google Map
Koduleht:
www.tyhg.edu.ee